-
Visie en Beleid
-
Innovatie-aanvraag SWV - Thuistaal Verzilveren in de bovenbouw VO
Met financiering van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen heeft Stichting Taal naar Keuze in 2023, samen met diverse Amsterdamse scholen en besturen, de Innovatie-aanvraag Thuistaal Verzilveren in de bovenbouw VO ingediend. Dit project richt zich op het integreren van thuistalen als examenvak voor bovenbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs. Het initiatief omvat taleninventarisaties, hybride lesmodellen en samenwerking tussen scholen om meertaligheid structureel in het onderwijs te verankeren. Door technologie in te zetten en middelen te delen, streeft het project ernaar praktische en financiële obstakels te overbruggen, zodat meer leerlingen de kans krijgen hun thuistaal officieel te verzilveren. Lees hier de aanvraag.
-
Brainstormen met de GKA
Wat een waardevolle bijenkomst heeft plaatsgevonden op 27 maart 2023, bij de Gelijke Kansen Alliantie van OCW. Met (vertegenwoordigers van) schooldirecteuren én met DUO erbij hebben we de voor- en nadelen doorgenomen van het uitbreiden van het talenpakket op school. Met dank aan Johanna Sellis, programmamanager GKA.
Het verslag leest u hier.
-
-
Wat teamleider Calandlyceum en docenten TnK zeggen
De GKA heeft in juni 2023 een teamleider vwo geïnterviewd, en ook een paar docenten van Taal naar Keuze, over hun bevindingen met het TnK-onderwijs, en over het effect van het verzilveren van de thuistalen op de leerlingen.
Er is genoeg aanleiding om veel meer leerlingen in het land deze kans te geven!
Lees het artikel hier.
-
OCW Subsidieaanvraag
Samen met 12 scholen en schoolbesturen heeft TnK een subsidieaanvraag ingediend om de scholen alsook de stichting gedurende drie jaar financieel te helpen. We hebben ons veel moeite getroost om het voor elkaar te krijgen. Het is niet gelukt, helaas. Het zou tot ‘onevenredige staatssteun’ leiden, en budget voor ‘particuliere initiatieven’ is er niet. Wel geeft OCW aan dat het scholen vrijstaat de stichting in te schakelen om het taalonderwijs te verzorgen. De minister erkent het belang van meertaligheid, en zegt waardering te hebben voor ons initiatief en onze inzet. Dat zijn belangrijke boodschappen! Lees hier de afwijzing van OCW.
-
-
Verslag Debat - Meertaligheid in het Onderwijs, UvA 2017
MIME - Meertaligheid in het onderwijs: Wet- en regelgeving en beleid. Verslag van het publieke debat ihkv The Politics of Multilingualism. Lees het verslag hier.
-
Expertmeetings MIME - Meertaligheid in het basis- en voortgezet onderwijs. Focus op beleid en uitvoering in Amsterdam
Dit verslag, opgesteld door Karijn Helsloot en Virginie Mamadouh, vat een expert meeting samen binnen het Europese MIME-project over meertaligheid in het basis- en voortgezet onderwijs in Amsterdam. Onderwijsprofessionals en beleidsmakers bespraken de voordelen van thuistalen en de noodzaak van een inclusieve benadering. Het verslag biedt inzichten en aanbevelingen voor structurele integratie van meertaligheid in het onderwijsbeleid. Lees het verslag hier.
Volgende
Volgende