Alle Talen als project
-
Elk mens is meertalig, de een wat meer dan de ander. Opgroeien met dagelijks twee of drie talen komt steeds vaker voor, door migratie, gemengde huwelijken en het internet. De mentale inspanning die meertalige verwerving vraagt van jonge mensen verdient steun en waardering binnen het onderwijs. Talen kennen dezelfde soort bouwstenen en bouwprincipes. Talen delen dezelfde functies met elkaar, opdat mensen kunnen communiceren, nadenken en vat krijgen op het bestaan. Meertaligheid in het onderwijs is meer dan een serie taalvakken naast elkaar.
-
De lessenreeks Alle Talen is een trip door de taalwetenschap via de talen van de leerlingen in de klas en via een selectie van grote en kleine talen in Nederland, Europa en de wereld. Met wie gebruik je welke taal, en waarvoor? Maak dialogen en geef ze ten gehore. Zoek woorden voor broer of wind in tien talen, en ontdek wat taalverwantschap is. Praat met de leerlingen over het belang van hun thuistalen voor de toekomst. Dit geldt voor het Nederlands en het Engels, én voor andere talen.
-
Alle Talen is gemaakt voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, én voor nieuwkomersklassen. In de onderbouw kan het gedaan worden als opstap naar structurele aandacht voor meertaligheid, door de (taal)vakken heen. Een week in de zomerschool of een projectweek ergens in het jaar zijn ook geschikte vormen. Taaldocenten en docenten met zelf een meertalige achtergrond kunnen de lessen uitvoeren. De stichting traint en begeleidt hen hierbij, en kan desgewenst docenten leveren. Voor belangstelling, meld je dan hier aan.
-